Fordomme blev kastet overbord på GAIA Museum
Lokale 8. klasser bliver inviteret til at tilbringe en temadag hos GAIA Museum i Randers, hvor dagsordenen er forståelse for mennesker med udviklingshæmning, inklusion, dialog og et overflødighedshorn af outsiderkunst
Af Martin Hungeberg, freelancejournalist
Her hedder det ’mennesker med særlige behov’, ’kunstnere’ eller ’medarbejdere’. For det er sådan, mennesker med udviklingshæmning bliver set på GAIA Museum, og det er også på den måde, de gerne vil have omverdenen til at se dem. En tirsdag i oktober besøgte en 8. klasse fra Randers Lilleskole museet og alle værkstederne som en del af et LEV-støttet inklusionsprojekt, der er i fuld gang netop nu. Undervejs blev der kastet fordomme overbord.
- Vi vil rigtig gerne have, at man tidligt i sit liv møder mennesker, der ikke er helt som én selv. Der er så mange undersøgelser, der viser, at over halvdelen af de voksne danskere ikke har lyst til at arbejde sammen med udviklingshæmmede. Møder vi hinanden, så bliver mange af de her barrierer nedbrudt, og det bliver afmystificeret at være anderledes, fortæller Vitus Jordan, der er LEV-formand i Randers.
I flere år har GAIA Museum haft en skoletjeneste, hvor især børn fra mindre klasser kommer på besøg for at prøve kræfter med den kunst, som er hverdag for GAIAs kunstnere. Initiativtager og pædagog Mette Nyboe Grønkjær fandt ud af, at det også var en særdeles god idé at invitere de større børn ind.
- Jeg fik arrangeret, at min søns 8. klasse kom på besøg. Unge i den her alder er ofte usikre på deres udseende og alle forventningerne, og de vil gøre alt for ikke at være unormale. Men hvad er normalt? Kan det ikke være okay at skille sig ud? Uanset hvad, kan det være rigtig godt at få rykket ved ens forestillinger indimellem og opleve, at her har vi en masse mennesker med særlige behov, som har en funktion, og som samtidig ikke er bange for at være anderledes, siger Mette Nyboe Grønkjær og fortsætter:
- Vi har fået en masse positive tilkendegivelser, og vi forventer helt sikkert flere besøg resten af året og i 2019. Kan vi være medvirkende til, at bare én elev i hver klasse om ti år tænker, at de har lyst til at ansætte en person med særlige behov til nogle opgaver i en virksomhed. Eller, at én af eleverne sætter sig ved siden af en af vores medarbejdere i bussen, så er vi nået langt.
Andet indtryk på hjemmebane
Kunsten nærmest myldrer frem overalt bag dørene i GAIA Museums værksteder og udstillinger, som 8. klasse fra Randers Lilleskole passerer på deres besøg. Det imponerer:
- Jeg synes, at det er fedt at se, hvordan de tænker så kreativt og anderledes. De ser noget andet, end jeg gør, når de laver deres kunst, lyder det fra skoleelev Teo Renosto.
- Det er også med til at give et andet indtryk, når man møder de her mennesker på deres hjemmebane, hvor de arbejder med deres projekter, supplerer klassekammeraten Asta Anderskov.
De indrømmer begge gerne, at de ikke altid har haft det nemt i mødet med mennesker med udviklingshæmning.
- Jeg har måske undgået dem og kigget ned i jorden, hvis jeg gik forbi dem på gaden. Mest fordi, jeg ikke rigtig vidste, hvordan jeg skulle reagere, beretter Asta Anderskov.
Berøringsangsten og fordommene kan de begge nikke genkendende til. Det skyldes blandt andet, at de ikke er trygge ved den uforudsigelighed, de forventer at møde hos mennesker med udviklingshæmning.
- Når jeg kører med bussen, så sætter jeg mig normalt ikke ved siden af en person, som jeg tænker er anderledes. Det er først og fremmest, fordi jeg er usikker på, hvordan de mon vil reagere. Så det er nok en nervøsitet, der gør det, og så er det nemmere at lade være, fortæller Teo Renosto.
Det er kunst
Under besøget er der plads til både dialog, små oplæg og spørgsmål til kunstnerne. Idet skoleeleverne fra Randers Lilleskole er på vej ud fra et af værkstederne kommer det fra én af GAIAs kunstnere:
- Var vi gode nok?
- I var rigtig gode! lyder det samstemmigt fra flere af eleverne, mens de fortsætter i højt humør til nye værksteder.
Ved et bord på et af de andre værksteder sidder 30-årige Mikkel Langberg Pedersen. Han er i beskyttet beskæftigelse på GAIA Museum og er ved at lave en kompleks konstruktion af ispinde i forskellige størrelser.
- Jeg elsker at arbejde med træ, og jeg har også lavet en bil, som blev ret flot. Det er kunst, siger Mikkel Langberg Pedersen.
Spørgsmålet presser sig på, hvad GAIAs egne får ud af, at der kommer skoleelever forbi.
- Det er rigtig hyggeligt, at de spørger, hvad vi laver og ser vores ting. Det kan jeg godt lide, svarer Mikkel Langberg Pedersen, mens han letter på limpistolen og nøje placerer endnu en ispind.
Det er da også glade ansigter, som 8. klasse fra Randers Lilleskole kommer forbi på deres rundvisning i værkstederne og på de forskelligartede udstillinger, der både indeholder værker af folk udefra og GAIA Museums egne kunstnere.
Fælles er, at det alt sammen er såkaldt outsiderkunst. Lige nu udstilles der blandt andet dekorerede og fortolkede selvportrætter på én af de midlertidige udstillinger.
- Vi lagde simpelthen 25 hatte ud på et bord, og så kunne man tage en hat, der appellerede til en. Bagefter fik alle taget et portrætfoto med hatten på, inden de fik udleveret fotografiet og selv kunne fortolke på det og gøre med det, hvad de ville. Det kom der meget interessant ud af. Vi talte meget om identitet, og hvordan man ser sig selv, og hvem man måske gerne vil være, forklarer initiativtager og pædagog Mette Nyboe Grønkjær.
I sit arbejde oplever hun også hver dag, hvor meget det styrker GAIA Museums medarbejdere at have en arbejdsidentitet.
- Det giver dem så meget. Den slags betyder i virkeligheden noget for os alle sammen, så der er vi ikke så forskellige. Alle vil gerne føle, at de har en funktion. Jeg begynder for eksempel ikke at rydde stolene væk efter skoleelevernes besøg i dag, for det har vi en medarbejder, som virkelig sætter en ære i at gøre. Et andet eksempel er, at vores medarbejdere to gange i ugen samler skrald og cigaretskodder op på Regionshospital Randers’ område, og det er også super vigtigt for dem. At de samtidig bliver taget godt imod og føler sig som en del af det omgivende samfund er helt afgørende, lyder det fra Mette Nyboe Grønkjær.
På vej ud af GAIA Museums døre efter endt rundvisning er det en samling afklarede elever fra Randers Lilleskole, som har fået konkret udbytte af temadagen:
- Det her besøg har faktisk ændret min opfattelse, og jeg vil helt sikkert ikke være så nervøs og have berøringsangst længere. Fremover vil jeg prøve at møde dem med et stort smil og tale med dem, for det er jeg sikker på, at de vil blive glade for. For det er som om, at jeg bedre forstår dem nu, slutter Teo Renosto.
INKLUSIONSPROJEKTET PÅ GAIA MUSEUM
LEV Randers har indgået et samarbejde med GAIA Museum om gennemførelsen af ti 8. klassers besøg i løbet af 2018-2019. Formålet er at synliggøre mennesker med udviklingshæmnings aktiviteter og potentialer, skabe øget inklusion og nye netværk. Temadagene på GAIA bliver varetaget af en pædagog i samarbejde med mennesker med særlige behov. Museets elever og medarbejdere vil selv fortælle de unge om at leve med et handicap samt præsentere deres kunst på værkstederne og udstillingerne.
Artiklen blev bragt i LEV Bladet nr. 7 2018