Virtuel kommunikation_web22.jpg Foto: Privat 02.05.2020

Pulsen banker nu på nettet

Ensomhed kan være en naturlig følge af, at ens beskæftigelsestilbud eller arbejde er lukket på grund af corona-epidemien. Mange borgere med handicap i København mødes derfor nu på Facebook og andre internet fora, hvor de går til koncert, laver mad og dyrker yoga.

Af Arne Ditlevsen

Når kram og den tætte kontakt til andre mennesker pludselig er væk, er der mange, der risikerer at blive ensomme. Men i vores digitale tidsalder kan du sagtens dele interesser og være social med andre, selv om du er afskåret fra familie og venner rent fysisk.

Vanita Berner er en af dem, der har set muligheden.

- Jeg har spillet banko på Facebook. Det går ud på, at man selv laver sin bankoplade, og på Facebook kan se ham, der råber tallene op. Man kan så selv skrive kommentarer, mens det sker.
- Jeg ser også madlavning live. Her bliver der lagt en indkøbsseddel på Facebook. Og om aftenen laver man mad sammen, men hjemme hos sig selv, mens man på Facebook kan følge en, der laver den samme ret. Det er meget hyggeligt, siger Vanita, der blandt andet har lavet kylling i karry sammen med Facebook-kokken.

Vanita bor i et botilbud i København og arbejder til daglig på Medieskolen Juno. Men som så meget andet er Juno nu lukket ned. Det betyder, at der er mange timer, hun selv skal fylde ud.

- Jeg synes, at det er kedeligt at være hjemme. Man skal hele tiden selv finde på, hvad man skal lave, fortæller Vanita, der derfor er glad for lidt virtuel kontakt med både venner og pædagoger.

Et andet sted i København bor Rie Pilgaard. Hun har tidligere boet i botilbud, men bor nu for sig selv og har et arbejde som gartnermedhjælper. Arbejdet er ikke blevet lukket ned af coronaen, men Rie savner at komme i netværkstilbuddet Pulsen.

- Det gør mig lidt ensom, at jeg ikke kan møde vennerne i Pulsen i øjeblikket. Jeg kan heller ikke komme til badminton.

Da Rie altså heller ikke har det sociale fra botilbuddet mere, bruger hun de sociale medier til at komme i kontakt med venner og bekendte. Hun følger blandt andet Pulsens live DJ på Facebook.

- Her kan man ønske numre, som der så er en på Pulsen, der spiller. Jeg kan kun se DJ’en og ikke de andre, der følger med. Men jeg kan se, hvis de skriver noget. Jeg er nok en af dem, der har flest musikønsker, siger Rie, der synes, at det er fedt at ønske numre – og at det giver rigtig god mening, det Pulsen har sat i gang med live DJ.

Borgerne keder sig – gør noget!
Kulturhuset Pulsen ligger i centrum af København og er normalt et knudepunkt for socialt samvær for mange mennesker med udviklingshandicap, autisme og andre kognitive handicap. Pulsen er derfor også helt central i den indsats med virtuel kommunikation, man i Center for selvstændig bolig og beskæftigelse (CSBB) har sat i gang for de omkring 350 personer med udviklingshandicap, hjerneskade eller andre udviklingsforstyrrelser, der bor i et af centerets botilbud, samt alle andre der dagligt kommer i netværkstilbuddene. Pia Finne, der er proces- og projektleder i CSBB, fortæller:

- Borgerne med udviklingshandicap kedede sig. De savnede, og savner stadig, virkelig deres daglige netværkstilbud – både beskæftigelsestilbud og fritidsaktiviteter. Tiden var lang. Nogle af borgerne kontaktede derfor lokale politikere, som vendte tilbage til CSBB med beskeden: ”Borgerne siger de keder sig, hvad kan I gøre?”

Per Sundall Pedersen, der er projektleder for implementering af velfærdsteknologi i CSBB, uddyber:

- Ret hurtigt kom vi på at lave nogle virtuelle fællesskaber. En måde at mødes digitalt. Vi har så haft den fordel, at vi i forvejen har arbejdet meget med digitale hjælpemidler. Så vi var mange teknologiparate - både personalet og borgerne. Vi tænkte digitalt lige med det samme og kombinerede det så med de kendte rammer fra Pulsen.

De digitale brugerflader er også velkendte for borgere og personale: IBG (infoskærme på bosteder som også kan fås som app til ens mobil), Teams og Facebook. Plus almindelige opkald.

Online aktiviteterne er som Vanita og Rie fortæller det mangeartede. Ud over live DJ på Facebook og TV-køkkenet live er der chat café på Teams, metal fredagsbar med quiz og hygge via Teams og Facebook, yoga live Facebook, Facebook live med H.C. Andersen-oplæsning, make up live på Facebook, Besserwisser via Teams og cross-træning på Facebook. For at nævne et udsnit. De forskellige aktiviteter kan være målgruppe-opdelte på de forskellige dage mandag-fredag.

Og så er der også en kvindegruppe, der mødes via Teams med psykolog Sandra Dyrberg inde over. Og det gør en forskel, at hun ikke ’bare’ taler med borgerne på telefon, men at de kan se hinanden.

- Hvis de ikke kan se mig, kan nogle have svært ved at forstå, hvad jeg siger, og hvad tingene betyder. Kropssprog og toneleje betyder rigtig meget for dem.

Sandra har også individuelle samtaler med nogle af borgerne.

Ud at samle skrald
Hvis man ikke er så digitalt orienteret, er der også hjælp at hente i CSBB. Blandt andet fra netværkstilbuddet Vækstpunktet og Hverdagsaktivisterne, der holder til på Amager. I Vækstpunktet kommer der normalt en lidt ældre målgruppe. Man kan både spise sammen og deltage i en masse forskellige aktiviteter.

- Mange af de ældre kan ikke på samme måde få gavn af det virtuelle. De kender ikke teknikken, og deres telefon er måske ikke i stand til at håndtere systemerne. Derfor er det mere telefonkontakt, små kaffemøder og gåture, man har satset på i kampen mod ensomheden, fortæller Per Sundall.

Og så kan man nu igen komme med på Miljørunden, der arrangeres af Hverdagsaktivisterne. Det handler om at komme ud og samle skrald – sammen men selvfølgelig på behørig afstand af hinanden og med masser af håndsprit med på turen. Denne gang foregår det dog lidt anderledes på grund af coronaen. For nu deltager kun to personer med handicap ad gangen, som projektkoordinatorerne fra Hverdagsaktivisterne selv tager hjem og henter eller møder i deres nærmiljø. Det er først og fremmest borgere, der bor i egen lejlighed, da deres netværk ofte er meget begrænset, når de nu ikke kan komme i netværkstilbuddene.

Hverdagsaktivisterne etablerede desuden sidste år Venskabslinjen, som er en Hotline, hvor man kan få en uforpligtende snak med en frivillig borger med handicap, hvis man er ensom og har brug for en at tale med. Venskabslinjen er åbnet igen, hvor det i den kommende tid er projektmedarbejderne, der besvarer alle opkaldene.

Efter coronaen
Længslen efter at vende tilbage til mere normale tilstande er ved at være stor hos en del af borgerne i CSBB. Det siger Pia Finne:

- Mange beboere på botilbuddene er ved at blive rastløse. De savner deres beskæftigelsestilbud eller arbejde – og at komme i netværkstilbuddene og være frivillig i Hverdagsaktivisterne. Her har de et stort netværk, som for mange er deres ’familie’ og et sted at opleve sig som en del af et fællesskab. Samtidig er der en del, typisk nogle af dem, der bor for sig selv og er ældre, som kan være ret nervøse ved at gå ud. De føler sig mere sikre derhjemme, da de ikke forstår alle de informationer, de modtager. Så det kan blive en balancegang at vende tilbage til livet før coronaen.

Artiklen blev bragt i Lev Bladet nr. 3 2020