02.11.2020

Handleplaner for børn og unge

Hvornår har jeg krav på at få en handleplan, og hvad skal den indeholde?

Handleplaner, servicelovens § 140
Når der iværksættes støtte efter servicelovens § 32 eller § 52, skal kommunen udarbejde en handleplan. Handleplanen skal bygge på § 50-undersøgelsen og skal beskrive:

  • Formålet med indsatsen
  • Den indsats, der er nødvendig for at opnå formålet
  • Opstille mål og delmål i forhold til indsatsen
  • Indsatsens forventede varighed

En handleplan sikrer, at familien inddrages direkte i deres egen sag, og den kan samtidig fungere som et koordineringsredskab i forhold til de mange fagpersoner familien møder. Den er en samarbejdsaftale mellem familien og kommunen, og skal sikre kvaliteten af indsatsen overfor familien ved at tydeliggøre mål med og indholdet i indsatsen.
Det kan derfor være en god idé, at der udarbejdes en handleplan i samarbejde mellem den kommunale sagsbehandler og forældrene, når der f.eks. er behov for omfattende støtte  til familien, eller når der mange fagpersoner involveret, også selvom der ikke er iværksat støtte efter § 32 eller § 52.